mandag 17. oktober 2011

E-post fra læreren

I dag fikk jeg e-post fra læreren min i skoleledelse, Kjell Atle. Jeg har blitt oppslukt av den massive mengden oppgaver sjefer, ansatte, foreldre og samfunnet mener en rektor bør gjøre. Og derfor ikke vært den flinke studenten jeg burde vært. Så etter et lite spark bak fra læreren (er det ikke det de er til for?) er jeg i gang igjen. Planen er å følge opp Kjell Atles krav om å 1. Lese pensum 2. Blogge og 3. Kommentere andres blogger.
Punkt 1 er jeg for så vidt i gang med. Jeg har lest i Skoleutvikling og digitale medier (Erstad og Hauge 2001). Fram til side 84 uten å tenne på noe som stod i den. Men så kom intervjuet med to rektorer fra videregående som har gjort ting innafor skoleledelse og IKT som de kan være stolte av; Bjørn Croff (Stovner) og Pål Riis (Ullern). Mer om disse herrene neste gang.
Punkt 2 er jeg i gang med igjen. Skal prøve å blogge litt tettere framover. Målet er det samme som jeg har ellers i livet: kort, men ofte.
Punkt 3 er den store bøygen. Jeg får ikke til å kommentere andre medstudenters blogger, uansett hvilken pålogging jeg bruker. Vi burde bruke et bloggsted der man kan kommentere uten å logge på…eller i alle fall et som ikke er så kresent. Etter tips om å bytte nettleser klarte jeg å kommentere en kveld. Men etter dette har jeg ikke klart det tekniske. Jeg kjenner på hatet og motstanden mot teknikken og datamaskinene og alt som er nytt og annerledes, og kjenner at jeg gremmes over å ikke få det til. Kanskje omtrent som lærerne mine som jeg tvinger til å bruke Outlook og smartboard?

Alle familiens PCer prøver å bli venn med Firefox

Etter at også mor har gitt opp må rektor rive seg i håret av frustrasjon

4 kommentarer:

  1. Trodde innlegget på Facebook var mest spøkefullt, men skjønner nå at det er blodig alvor. Sier derfor en gang til, prøv Google Chrome, du har kanskje gjort det? Som Tove Elin sier, Google Chrome er i samme "famile" som Blogger.

    SvarSlett
  2. Noen sier at all læring er forbundet med en viss porsjon angst. Smertefullt kan det i alle fall være. Takk for dokumentasjonen! Hvis du ikke klarer å bli venn med Firefox, så prøv for all del Google Chrome (som jeg er helt ukjen med). Så lærer du ting om ulike nettlesere, - og teknologiens fortredelighet. Det er i alle fall hyggelig å se at du er i gang igjen. Du reagerte kjapt på det lille sparket. Det skal du ha.

    SvarSlett
  3. Et lite spark bak hjelper ofte. Forskjellen med å ha blogg som eksamensform vs fagtekst er først og fremst at man ikke kan bruke den velkjente og alt for lite annerkjente metoden "skippertak".... Du kan ikke lage alle blogginnleggene samme dag. Man blir tvunget til å arbeide jevnt og trutt.

    Ellers kan jeg bare nevne for deg at jeg ikke har hatt noen problemer med hverken pålogging eller kommentering. Jeg takker selvsagt Steve Jobs og Apple for det :-)

    Så neste gang jeg kommenterer ditt innlegg, blir det en faglig kommenar. Lykke til videre med "PC'ene"...

    SvarSlett
  4. Kjenner meg sånn igjen, Tor! Men, vi kjem til å få det til på sikt... Kom på at eg på PPU (ped-sem) fekk følgjande melding då eg fortalde ein førelesar at eg synest det var frustrerande med eksamensforma: "Ja, det du kjenner nå, er den gode frustrasjon! Husk: det gjør vondt å lære!" Blei ikkje betre, men ho hadde jo rett, innser eg no...

    SvarSlett