fredag 4. november 2011

SimPrincipal

Naboen min er helikopterpilot. To ganger i året må han dra til England for å fly i en helikoptersimulator. Å trene i en simulator er trygt, han slipper å styrte på ordentlig hvis han gjør noe feil. Å lede en skole er, på lik linje med å fly helikopter, et stort ansvar. Rektorer burde også trene i en skolesimulator. Kanskje særlig før vi blir rektorer. Tenk hvis noen kunne laget en realistisk digital skolesimulator. Det kunne vært et fantastisk verktøy i utdanninga av skoleledere.
Det finnes dataspill som handler om ledelse av offentlige virksomheter, for eksempel Theme Hospital http://no.wikipedia.org/wiki/Theme_Hospital . I dette spillet styrer du et sjukehus. Du må ansette leger, sjukepleiere og vaktmestere. Du må forhandle med fagforeninga. Du må sørge for å gi personalet etter- og videreutdanning. Utstyr må kjøpes inn og du må gjøre pasientene friske, alt sjølsagt innafor budsjettramma. Det er ikke vanskelig å se for seg at spillet godt kunne handla om en skole i stedet for et sjukehus. Og at et slikt spill kan være et grunnlag for å lage en realistisk digital skolesimulator der framtidige skoleledere kan prøve seg fram uten fare for å drite seg ut på ordentlig.
Det finnes seriøse skolesimuleringsprogram, men de er for lærere. Se for eksempel på SimSchool http://www.simschool.org/. En spennende klasseromssimulator for lærerstudenter.

4 kommentarer:

  1. Hellikoptersimulator høres gøy ut. Litt mer tvilende til en skolesimulator... Tror at det er umulig for rektorene å gjøre alle feilene i en simulator, for så å gjøre alt riktig i den ordentlige skolen. Å ta beslutninger som kunne vært gjort bedre, kommer alle rektorene til å gjøre.... til og med du Tor:-) Uansett hadde det vært interessant å prøve å drive en "simulert" skole. I virkeligheten må man nok bare innse at vi alle kommer til å gå på en skrell....heldigvis!

    SvarSlett
  2. Ja, kanskje er det vanskelig å simulere den virkelige skolehverdagen. Men hva om en simulator kunne gitt viktig erfaring i forhold til de oppgavene som ikke nødvendigvis dreier seg om persnalansvar, økonomi, akutte elevsaker osv. Hva om simulatoren kunne gitt verdifull trening/læring innenfor rutiner, systemer og generelle utfordringer. Jeg tror mange rektorer ( i allefall førstegangsrektorer) står rimelig aleine om oppgavene og er sin egen herre i forhold til å løse utfordringene. Det kan ende med mye prøving og feiling innenfor områder som det allerede finnes svar og løsninger på. Jeg selv er fagleder og hadde ikke hatt noe imot å simulere hverdagen i forhold til hvordan lage gode timeplaner, finne et godt system på vikararbeidet, kjenne alle lover og regler, få tips om hva som bør være på plass før skoleåret begynner, hva bør man så prioritere osv. Den virkelige verden kan aldri helt erstattes, men kanskje kunne det gitt mer tid til blant annet pedagogisk utv.arbeid om noe allerede var rutine når man trer inn i en stilling.

    SvarSlett
  3. Interessant ide, Tor, selv om jeg (i likhet med andre kommentatorer) tror skoleledere likevel ville få rikelige muligheter til å gå på trynet i det usimulerte "virkelige livet". Man kunne brukt spillteknologien til å sette fokus på en del av de dilemmaene skoleledere står i, og synliggjøre ulike alternative løsninger. Jeg har i alle fall lansert ideen for mine venner i Senter for IKT i utdanningen, så får vi se ...

    SvarSlett
  4. Må si jeg beundrer din kreativitet Tor;) Våre holdninger er en vesentlig del av oss, som vi tar med oss inn i jobben som skoleledere. Kan og bør holdninger simuleres? Likevel, kan masterstudiet i skoleledelse og rektorskolen betraktes som SimPrincipal?

    SvarSlett