mandag 19. september 2011

Med teknologien i fokus

...er navnet som gis den første fasen den norske skolen gjennomgikk under de siste femten årenes digitale revolusjon i boka Skoleutvikling og digitale medier (Erstad og Hauge 2011). Utfordringene i denne fasen handla om å få maskiner og programvare inn i skolen og å få utstyret til å virke. I tillegg handla den om å øke kompetansen til lærerne.

Den neste fasen som beskrives i boka blir kalt Teknologien, skolen og den pedagogiske praksis. I denne fasen blei det mer fokus på de pedagogiske utfordringene.

Den tredje fasen boka gjør greie for får merkelappen Mot den digitale kompetansen. Denne fasen kjennetegnes av videreutvikling av tidligere satsninger, forbedring av infrastruktur og kompetanse.

Ser jeg på egen skole ser jeg at den største utfordringa vår er ting som var fokus i den første fasen. Denne fasen blir av Erstad i Skoleutvikling og digitale medier tidsfesta til 1996-1999. Vi ligger med andre ord litt etter.

Thomas Kofoed, rektor på Brusetkollen skole, sier i boka Riktig Rektor? (Melhus og Dysthe 2010):
(...)bare tre av tolv (lærer)pc-er som funka. Resten var vrak. Og selv om vi egentlig ikke hadde råd til det, sørget jeg for at det kom inn åtte pc-er (...)   

Jeg er i samme situasjon som Kofoed, flere lærere har ikke en egen pc, og mange av pc-ene er gamle og i dårlig stand. Bare jeg og faglederne har bærbare pc-er. Jeg har adoptert Kofoeds holdning og investert i nye bærbare pc-er til noen av lærerne. Planen er å fase inn bærbare pc-er til alle, i en fart økonomien kan tillate.

Vi har utfordringer knytta til den andre og tredje fasen også, men det er vanskelig å konsentrere seg om disse når det grunnleggende ikke er på plass. I tillegg til pc-mangelen er infrastrukturen en stor utfordring. I går og i dag har skolen vært helt uten nettilgang. Nytt trådløst nett og infrastruktur må også på plass. Det blir en tøff, men nødvendig, prioritering hvis skolen skal utvikles til den digitale læringsarenaen jeg ønsker at den skal være.

En av kommunens modige IT-menn jobber på spreng for å få ungdomsskolen tilbake på nett i dag



Litteratur:


Riktig Rektor?, Melhus og Dysthe 2010, Melhus communication as
 Her plassert på rektors bærbare PC, et moderne og raskt arbeidsredskap

Skoleutvikling og digitale medier, Erstad og Hauge (red) 2011, Gyldendal akademisk

2 kommentarer:

  1. Her skal jeg si det går unna!!! Tror du har rett i at det haster med å få maskiner og infrastruktur "på plass". Bærbare maskiner til alle lærerne må være et mål. Samtidig er det vel viktig å holde fokus på hvordan man bruker den teknologien man allerede har. Sugata Mitra plasserte en PC i Dehli-slummen (murte den inn), og reslutatet var at ungene lærte seg å bruke den på egen hånd. Ikke direkte sammenligbart, men et tankekors likevel. Hole-inthe-wall prosjektet.

    SvarSlett
  2. Å komme tidlig og stort inn med ny teknologi gir sine utfordringer det også. Vi brukte byggemidlene til å gi alle elever pc da vi startet opp i 2004. Vi fikk projektorer i alle rom. Men PCer må skiftes ut projektorene oppløsning håndterer ikke alle nye program og trådløsnettet kneler når flere hundre nye PC er er inne samtidig. Ikke kjøp nytt før du har tenkt ut en trinnvis plan for hvordan utstyret skal skiftes ut om noen år.

    SvarSlett