lørdag 24. september 2011

En digitalt kompetent skole

Ola Erstad skriver i Skoleutvikling og digitale medier (Erstad og Hauge 2011) om digitalt kompetente skoler. Forfatteren beskriver uttrykket som et mål på hvor moden skolen er i sin bruk av det digitale. Han mener at skoler kan være mer eller mindre digitalt kompetente, både med tanke på de digitale læringsmiljøene og gjennom at teknologien støtter utvikling.   

Et eksempel på en svært digitalt kompetent skole finnes hos min tidligere arbeidsgiver; Selbu kommune. Bell skole har kommet svært langt både når det gjelder bruk i administrasjon av skolen og bruk i undervisning. Her har jeg fokus på det administrative:
Bruk av digitale hjelpemidler i ledelse og administrasjon av en skole har potensial til å effektivisere drifta, og dermed frigjøre tid for skolelederen. Tid som kan brukes til det vi alltid vil ha mer tid til; pedagogisk ledelse. På Bell skole er det utstrakt bruk av digitale løsninger: Skolen har elektronisk arkiv, bruker mobilskole http://www.mobilskole.no/ og en rekke andre programmer og løsninger for å drive skolen. Bell har vært aktive i å prøve ut nye versjoner av programmer og har også delt sin kompetanse med andre, både i egen kommune og til andre kommuner.

Skolen har ei hjemmeside, men etter at Selbu kommune innførte samme mal for alle enheter på ei felles kommunal nettside har den blitt klart dårligere. Men skolen er aktiv på facebook, blant annet mange flotte bilder som gir et godt bilde av en skole som er både digitalt og analogt kompetent:
Litteratur: Skoleutvikling og digitale medier, Erstad, O og Hauge, Trond E. (red.),  Gyldendal akademisk 2011

2 kommentarer:

  1. Må si jeg er imponert over antall blogger så langt Tor. Det er tydelig at dette er et format som passer deg.
    I min kommune er det satset på at alle lærere skal ha bærbar PC, det har vi hatt de siste åra. Å ha en bærbar PC, fører i seg selv ikke til at læreren blir mer digitalt kompetent. Jeg opplever at vi, ikke har stilt tydelige nok krav samtidig med at alle lærerne fikk PC. Et eks. er at vi fortsatt opplever at det kan gå dager før lærere ser/gir respons på en E-post. Det er også stor forskjell på hvordan lærerne/trinnene bruker IKT i undervisninga. Selv om de har egen PC, er det lang vei å gå for mange å ta den i bruk, både som administrativt og pedagogisk verktøy. Synes eksemplene dine fra Selbu kommune og Bell skole var interessante, tenker vi bør gå nærmere inn på hva de gjør, for å lære.
    Du får fortsette med vanskelige prioriteringer innenfor begrensa økonomiske rammer, for meg synes det som om din skole/kommune har fått riktig rektor. ;-)

    SvarSlett
  2. For å fange opp denne "modenheten" som Erstad og Hauge refererer til, tror jeg det kan være nyttig og viktig å prøve å gjennomføre SkoleMentor's opplegg som er en ressurs for refleksjon og utvikling hvis dere ikke har gjort det ved deres skole tidligere. På Hønefoss vgs gjennomførte vi dette for en tid tilbake, der vi fikk tydelige tilbakemeldinger om hva vi bør satse på videre. Samtidig som vi også fikk en bredere bakrunn for refleksjon på viktige områder vi ikke hadde tenkt så mye over tidligere, og et bedre utgangspunkt for utviklingen innenfor IKT.

    SvarSlett