søndag 18. september 2011

Et kasus

Jeg blogger om skoleledelse og IKT. Jobben min er å være rektor på Klæbu ungdomsskole, og det kommer til å bli naturlig for meg å knytte min praksis på skolen til teorien jeg leser om temaet skoleledelse og IKT. Siden skolen min kommer til å være der ting blir gjort og gjennomført i praksis, skal jeg gi en liten presentasjon av den.

Skolen er ungdomsskolen i Klæbu kommune. Kommunen er en nabokommune til Trondheim, Klæbu har det raskest voksende innbyggertallet i Sør-Trøndelag, vi runder straks 6000 innbyggere. Klæbyggene har gått på forskjellige barneskoler; Tanem, Sørborgen og snart den prosjekterte Sletten. Men alle har gått på Klæbu ungdomsskole.

Skolen er bygd på 70-tallet og er påbygd i flere omganger. Vedlikeholdet har vært varierende, og sjølsagt prega av at Klæbu kommune er en av kommunene som i følge KOSTRA bruker minst penger på skole av alle landets kommuner.

I dag har vi 320 elever og ca 40 ansatte (personer, ikke årsverk). IT-situasjonen på skolen er etter  min mening ikke bra nok. På plussida har vi mange smartboard, men vi har store utfordringer, særlig kobla til driftinga av utstyret vi har. Vi har ikke nok PCer til alle ansatte (!) og pcene er stasjonære og av svært varierende kvalitet. Vi har et lite antall bærbare elevpcer, og mange av dem er ute av drift av forskjellige årsaker. I tillegg har vi et datarom med stasjonære pcer som for tida er stengt. Vi har altså et utfordrende utgangspunkt for å gi skolen et digitalt løft.






Dette er bakteppet, og kasuset jeg kommer til å benytte meg av i min blogging om skoleldelse og IKT. Følg med på den spennende fortsettelsen!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar