onsdag 5. oktober 2011

Fjøskrakken

Siden jeg er en bygutt har jeg ikke visst hva en fjøskrakk er. Men for noen få år siden blei jeg fortalt om fjøskrakken av en kommunalsjef med bakgrunn fra bondegård. Kort fortalt er en fjøskrakk en liten stol festa med tre bein festa til rompa di. Den gjør at du kan sette deg ned overalt, du har jo stolen med deg.

Kommunalsjefens poeng var at skoleledere og andre kan jobbe etter fjøskrakkprinsippet. Fjøskrakken min er min bærbare PC. Uansett hvor på skolen jeg er, eller i hvilket kommunalt bygg jeg er (og ideelt sett hjemme, mer om dette seinere) gjør fjøskrakken meg til en operativ skoleleder. Fjøskrakken gjør at skolen kan ledes fra andre steder enn rektors kontor.

Jeg prøver å bruke fjøskrakken til å effektivisere. Noen konkrete tips:
- Jeg skriver alltid referat under møtene. Har en regel for meg sjøl om at referatet skal sendes rett etter møtet (på e-post sjølsagt) = Jeg bruker aldri ekstra tid på å skrive referat
- Jeg skriver enkeltvedtak, for eksempel etter opplæringslovens 9.1, mens jeg har møtet med elev/foresatte/kontaktlærer (sørg for å ha en god mal). På slutten av møtet skriver jeg ut, skriver under og leverer til foresatte = Ikke ekstra tid på å fatte vedtak, trenger heller ikke å sendes i posten
- Tar alltid med meg pcen til møter o.l på Rådhuset. Dukker det opp arbeidsoppgaver som jeg eller skolen skal gjøre, sender jeg e-post til faglederne eller lærerne eller sekretæren om hva de skal gjøre = bruker ikke tid på dette seinere + de kan komme fort i gang med oppgavene 
- Til slutt et hemmelig tips: Under (pålagte) kurs/seminar/opplegg som er kjedelige eller dårlige eller lite matnyttige tillater jeg med å late som jeg noterer, mens jeg i virkeligheten driver skolen fra fjøskrakken.

Fjøskrakken gjør meg til en mer effektiv skoleleder. Tida er verdifull. Ansatte og elever skal få den tida jeg kunne ha brukt til å (rein)skrive referater og fatte vedtak.

4 kommentarer:

  1. Takk for tipset Tor. Hvordan får du spredd denne holdningen til dine ansatte, slik at de blir like aktive og effektive PCbrukere? Holder det å være et godt eksempel?

    Du fikk til å legge inn kommentar så jeg. Hadde vært ok med en faglig kommentar også ;-)

    SvarSlett
  2. Gode fjøskrakktips til etterfølgelse! Effektivt!

    Gandhi skal ha sagt noe slikt som at "Hvis du vil endre verden, så gå ut og vær endringen". Og dette er vel noe av det du gjør som rollemodell?

    Hva med lærerne og den pedagogiske bruken av digitale hjelpemidler? Hvordan utøves pedagogisk lederskap på skolen?

    SvarSlett
  3. Nyttige tips. Og det har skjedd en holdningsendring til det å ha med seg en bærbar på møter. Tidligere ble det ansett som litt uhøflig og uoppmerksomt å sitte med en PC, jeg synes jeg merka det for bare 2-3 år siden. Mens nå er det helt akseptert og godtatt, til og med ansett for å være litt effektivt.

    Rollemodeller er vi vel, på godt og vondt :)

    SvarSlett
  4. Jeg tenker at det du beskriver her er en ”kodeknekker” i forhold til god og fornuftig bruk av fjøskrakken. Du har funnet en effektiv måte å gjøre arbeidet på som både involverer de det gjelder, effektiviserer delvis kjedelige rutineoppgaver og ikke minst en måte å vise at det faktisk er greit å være fornøyd med et referat som er skrevet der og da (da tenker jeg overføringsverdien er at man også skal være fornøyd med oppgaver før de nødvendigvis er helt perfekte også). Hadde ikke tidligere hørt om fjøskrakken, men med denne bruken er fjøskrakken et tips også jeg kommer til å ta med meg videre og som jeg også skal forsøke å formidle videre til flere som kaver med å få hverdagen til å gå opp.

    SvarSlett